Ερώτηση στους Υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Ρ. Δούρου
Τις αδιαφανείς πρακτικές και την κακοδιαχείριση του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) αναδεικνύουν με ερώτησή τους προς τους υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ, με πρωτοβουλία της Ρένας Δούρου.
Συγκεκριμένα αναφέρονται στην έγκριση από το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ, ύστερα από σχετική εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής του, της “προσωρινής” τιμολογιακής πολιτικής του φορέα για τα έτη 2023-2026, που καλεί τους Δήμους της Αττικής να καταβάλλουν 93 εκατ. ευρώ ετησίως, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες του Συνδέσμου για τη διαχείριση απορριμμάτων. Ωστόσο, όπως σημειώνουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές και βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ, αυτό συνεπάγεται ότι “οι Δήμοι που επένδυσαν στη βελτίωση των ποσοστών ανακύκλωσής τους όχι μόνο δεν επιβραβεύονται αλλά αντίθετα καλούνται να πληρώσουν τόσο το κόστος διαχείρισης για την ανακύκλωση όσο και το αντίστοιχο κόστος διαχείρισης απορριμμάτων από τον ΕΔΣΝΑ, παρά το γεγονός ότι ο ΕΔΣΝΑ δεν τα διαχειρίστηκε τελικά αφού ανακυκλώθηκαν!”
Η πρακτική αυτή που “τείνει επιπλέον να γίνει και μόνιμη”, προστίθεται “σε μια σειρά σκανδαλωδών πρακτικών της διοίκησης του ΕΔΣΝΑ που έχουν ήδη καταδειχθεί από σχετικές έρευνες και πορίσματα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, όπως η παράνομη παρακράτηση του τέλους ταφής των Δήμων για το 2022, ύψους 35 εκατ. ευρώ που «χάρισε» η κυβέρνηση στον ΕΔΣΝΑ με το άρθρο 235 του Ν. 5193/2025.
Στο πλαίσιο αυτό ρωτούν τους Υπουργούς αν “επικροτούν την απόφαση του ΕΔΣΝΑ να συνεχίζει να χρεώνει τους Δήμους της Αττικής με δεδομένα του 2020, με τη δικαιολογία της δήθεν «προσωρινής» τιμολογιακής πολιτικής”. “Αν θεωρούν ότι η πρακτική αυτή λειτουργεί προς όφελος της ανακύκλωσης και ποια κίνητρα πρέπει να δοθούν ώστε οι Δήμοι να επενδύσουν στην ανακύκλωση”.
Τέλος ρωτούν γιατί μέχρι σήμερα “δεν έχουν αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προκειμένου ο ΕΔΣΝΑ όντως να αλλάξει σελίδα σε ό,τι αφορά α) στις συνθήκες αδιαφανούς λειτουργίας του και β) στη διαχείριση των απορριμμάτων ευθυγραμμιζόμενος επιτέλους με τις ευρωπαϊκές οδηγίες περί ανακύκλωσης, κυκλικής οικονομίας, κ.ά”.
Αναλυτικά η Ερώτηση
Προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Η αδιαφάνεια στον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) συνεχίζεται
Στις 10.11.2025 το ΔΣ του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), κατόπιν εισήγησης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Συνδέσμου ενέκρινε την «προσωρινή» τιμολογιακή πολιτική του φορέα για τα έτη 2023-2026, η οποία καλεί τους Δήμους της Αττικής να καταβάλλουν 93 εκατ. ευρώ ετησίως, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες του Συνδέσμου για τη διαχείριση απορριμμάτων.
Για μια ακόμη φορά, η εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής χρησιμοποίησε ως βάση για τον επιμερισμό του κόστους διαχείρισης απορριμμάτων στους Δήμους τις ποσότητες που διαχειρίστηκε ο ΕΔΣΝΑ το 2020. Δηλαδή, αντί να χρησιμοποιηθούν τα πιο πρόσφατα απολογιστικά στοιχεία για τον όγκο των απορριμμάτων που διέθεσε κάθε Δήμος στον ΕΔΣΝΑ προς διαχείριση, έγινε η «πιο βολική» επιλογή χρήσης παλαιότερων στοιχείων ως βάση για τον επιμερισμό του κόστους. Και αυτό παρά το γεγονός ότι α) πρόσφατα στοιχεία είναι διαθέσιμα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων, β) ο ίδιος ο ΕΔΣΝΑ έχει καταθέσει μέρος των απολογιστικών του στοιχείων για τα έτη 2023-2024 στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων1, γ) πρόσφατα εγκρίθηκε και οι ισολογισμοί του Συνδέσμου για τα προηγούμενα έτη.
Προφανώς με την πρακτική αυτή, οι Δήμοι που επένδυσαν στη βελτίωση των ποσοστών ανακύκλωσής τους όχι μόνο δεν επιβραβεύονται αλλά αντίθετα καλούνται να πληρώσουν τόσο το κόστος διαχείρισης για την ανακύκλωση όσο και το αντίστοιχο κόστος διαχείρισης απορριμμάτων από τον ΕΔΣΝΑ, παρά το γεγονός ότι ο ΕΔΣΝΑ δεν τα διαχειρίστηκε τελικά αφού ανακυκλώθηκαν!
Η «προσωρινή» αυτή πρακτική τείνει επιπλέον να γίνει και μόνιμη, αφού έως σήμερα δεν έχει ληφθεί απόφαση από το ΔΣ του Συνδέσμου για την εκκαθάριση για τα έτη 2021-2024, με βάση την οποία θα υπήρχε ανάλογη αναπροσαρμογή του κόστους που καλείται να επωμιστεί κάθε Δήμος.
Επιπλέον, αντιβαίνει ευθέως και στο άρθρο 237 του Ν. 4555/2018, καθώς παραβιάζει απόλυτα την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», την αρχή της ανταποδοτικότητας και της διαφάνειας στην κατανομή του κόστους αλλά και ακυρώνει οποιοδήποτε κίνητρο προς τους Δήμους να ενισχύσουν την ανακύκλωση.
Έρχεται δε να προστεθεί σε μια σειρά σκανδαλωδών πρακτικών της διοίκησης του ΕΔΣΝΑ που έχουν ήδη καταδειχθεί από σχετικές έρευνες και πορίσματα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, όπως η παράνομη παρακράτηση του τέλους ταφής των Δήμων για το 2022, ύψους 35 εκατ. ευρώ που «χάρισε» η κυβέρνηση στον ΕΔΣΝΑ με το άρθρο 235 του Ν. 5193/2025.
Τα παραπάνω επιπλέον διαψεύδουν εμφατικά πρόσφατες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, περί δήθεν «αλλαγής σελίδας» στον ΕΔΣΝΑ, ο οποίος φαίνεται ότι παρά τη γενναία επιχορήγηση από την κυβέρνηση για να καλυφθούν χρηματοδοτικά κενά, εξακολουθεί να λειτουργεί στο ίδιο μοτίβο: επιβάρυνση των Δήμων και κατά συνέπεια των δημοτών, διογκούμενα ελλείμματα, αδιαφάνεια στη διαχείριση, σκανδαλώδης ανεπάρκεια σε ό,τι αφορά την κινητροδότηση πολιτικών ανακύκλωσης, τον απολογισμό και τη λογοδοσία.
Ερωτώνται κατ’ αρμοδιότητα οι κ.κ. Υπουργοί
- Επικροτούν την απόφαση του ΕΔΣΝΑ να συνεχίζει να χρεώνει τουςΔήμους της Αττικής με δεδομένα του 2020, με τη δικαιολογία της δήθεν «προσωρινής» τιμολογιακής πολιτικής;
- Θεωρούν ότι η παραπάνω πρακτική λειτουργεί προς όφελος της ανακύκλωσης και πώς θεωρούν ότι πρέπει να κινητροδοτηθούν τελικά οι Δήμοι για να επενδύσουν στην ανακύκλωση;
- Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προκειμένου ο ΕΔΣΝΑ όντως να αλλάξει σελίδα σε ό,τι αφορά α) στις συνθήκες αδιαφανούς λειτουργίας του και β) στη διαχείριση των απορριμμάτων ευθυγραμμιζόμενος επιτέλους με τις ευρωπαϊκές οδηγίες περί ανακύκλωσης, κυκλικής οικονομίας, κ.ά.;
Οι ερωτώσες βουλεύτριες και οι ερωτώντες βουλευτές
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος
Βέττα Καλλιόπη
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος (Κώστας)
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Νικόλαος
Πολάκης Παύλος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)
Ψυχογιός Γεώργιος
1 Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, Επικαιροποιημένη Έκθεση Αξιολόγησης Διαχειριστικής Επάρκειας 2024 για τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής, No. 12/2025









