Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Ρ. Δούρου
Την ανάγκη διενέργειας Γ’ φάσης προσλήψεων και κάλυψης λειτουργικών κενών στα σχολεία της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, εξασφαλίζοντας αποτελεσματική λειτουργία των ολοήμερων τμημάτων, φέρνουν στη Βουλή, με Ερώτησή τους προς την Υπουργό Παιδείας, βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με πρωτοβουλία της Ρένας Δούρου. Επισημαίνουν ότι η έναρξη της σχολικής χρονιάς “βρίσκει τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας με σημαντικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως καταγράφεται και στα επίσημα στοιχεία του ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας” στα τέλη Σεπτεμβρίου με τις ανάγκες να αφορούν “όλους τους βασικούς τομείς, όπως τη γενική εκπαίδευση, την ειδική αγωγή, την παράλληλη στήριξη και το Ολοήμερο Πρόγραμμα”.
“Ενδεικτικά στην περιοχή της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, μετά τις 2 πρώτες φάσεις που θα έπρεπε να έχει καλυφθεί το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων οι χαμένες διδακτικές ώρες υπερβαίνουν τις 2.250 εβδομαδιαίως, με περισσότερα από 100 κενά να εντοπίζονται μόνο στη Γενική Παιδεία”, σημειώνουν, επισημαίνοντας ότι την κατάσταση αυτή “καταγγέλλουν συστηματικά με ανακοινώσεις τους Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων”. Και παρατηρώντας ότι η κατάσταση αυτή “καταδεικνύει μια συστηματική υποστελέχωση των σχολικών μονάδων, που οδηγεί σε πλημμελή παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών, επιβαρύνει το ήδη υπάρχον προσωπικό και επηρεάζει αρνητικά την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών και μαθητριών”.
“Πότε αναμένεται να πραγματοποιηθεί η Γʹ φάση προσλήψεων στην ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας;”, ρωτούν την Υπουργό, ζητώντας ενημέρωση σχετικά με το “πόσες πιστώσεις έχουν εξασφαλιστεί έως τώρα και ποιο είναι το σύνολο των θέσεων που προβλέπεται να καλυφθούν”. Ενημέρωση ζητούν επίσης σχετικά με τον “ακριβή αριθμό των εναπομεινάντων λειτουργικών κενών για τη σχολική χρονιά 2025-2026 στην περιοχή της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, μετά και τις δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών”. Ρωτούν επίσης με ποιο τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο να αποκαταστήσει τον χαμένο διδακτικό χρόνο για τους μαθητές/τριες της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, ώστε να μην υστερούν γνωστικά σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Τέλος, ρωτούν αν το Υπουργείο “σκοπεύει να ανακαλέσει, όπως την καλούν συστηματικά οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, την εγκύκλιο του Υπουργείου, αριθ. πρωτ. Φ.7/115075/Δ1/18-9-2025”.
Αναλυτικά η Ερώτηση
ΠΡΟΣ: ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΘΕΜΑ: Διενέργεια Γʹ φάσης προσλήψεων και κάλυψη λειτουργικών κενών στα σχολεία της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας με εξασφάλιση της λειτουργίας του Ολοήμερου Προγράμματος.
Η έναρξη του σχολικού έτους 2025-2026 βρίσκει τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας με σημαντικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως καταγράφεται και στα επίσημα στοιχεία του ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας (ημερομηνία 26/9/2025). Οι ανάγκες αφορούν όλους τους βασικούς τομείς: γενική εκπαίδευση, ειδική αγωγή, παράλληλη στήριξη και Ολοήμερο Πρόγραμμα.
Η κατάσταση αυτή, την οποία καταγγέλλουν συστηματικά με ανακοινώσεις τους Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, διαμαρτυρόμενοι για τη συστηματική υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, δεν αποτελεί έκτακτο φαινόμενο ή προσωρινή συγκυρία. Αντιθέτως, καταδεικνύει μια συστηματική υποστελέχωση των σχολικών μονάδων, που οδηγεί σε πλημμελή παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών, επιβαρύνει το ήδη υπάρχον προσωπικό και επηρεάζει αρνητικά την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών και μαθητριών.
Ενδεικτικά, στην περιοχή της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, μετά τις 2 πρώτες φάσεις που θα έπρεπε να έχει καλυφθεί το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων οι χαμένες διδακτικές ώρες υπερβαίνουν τις 2.250 εβδομαδιαίως, με περισσότερα από 100 κενά να εντοπίζονται μόνο στη Γενική Παιδεία σύμφωνα με το δημοσίευμα https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/492631_katsonopoylos-th-amesi-anagki-gia-g-fasi-proslipseon
Παράλληλα, σύμφωνα με το δημοσίευμα https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/493630_proslipseis-anapliroton-ekpaideytikon-kleidose-i-imerominia-anakoinosis-ton, το Υπουργείο εξετάζει τη διενέργεια της Γʹ φάσης προσλήψεων αναπληρωτών το αργότερο μέχρι την 28η Οκτωβρίου, ενώ γίνεται λόγος για καθυστερημένη εξασφάλιση των απαιτούμενων πιστώσεων, γεγονός που εγείρει περαιτέρω ανησυχίες για την ομαλή λειτουργία των σχολείων.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας για τη Β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών, οι αποκλίσεις μεταξύ των ζητούμενων και των εγκριθέντων/προσληφθέντων είναι κραυγαλέες:
Νηπιαγωγοί (ΠΕ 60): Ζητήθηκαν 109 – Προσλήφθηκαν 41
Δάσκαλοι (ΠΕ 70): Ζητήθηκαν 30 – Προσλήφθηκαν 10
Παράλληλη στήριξη (ΠΕ70): Ζητήθηκαν 366 – Προσλήφθηκαν 183
ΠΕ60 παράλληλη στήριξη: Ζητήθηκαν 96 – Προσλήφθηκαν 48
και αντίστοιχα σημαντικές ελλείψεις σε ΕΑΕ, ειδικότητες και ΖΕΠ.
Την ίδια ώρα, με βάση την εγκύκλιο του Υπουργείου (αριθ. πρωτ. Φ.7/115075/Δ1/18-9-2025), την ανάκληση της οποίας έχουν ζητήσει Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων του Δήμου Αιγάλεω, Ιλίου, κα, γιατί προκαλεί “τεράστια αναστάτωση και σοβαρά προβλήματα στον οικογενειακό προγραμματισμό”, καθίσταται σαφές πως το Ολοήμερο Πρόγραμμα καλείται να λειτουργήσει:
- Όχι αυτόματα για όλους τους μαθητές.
- Με εγγραφές βάσει προτεραιότητας με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια.
- Αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο περιορισμένης διαθεσιμότητας (π.χ. προσωπικού ή θέσεων), καθώς γίνεται αναφορά σε “πλήρη ανάπτυξη” του προγράμματος που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Η ευθύνη επιλογής και εγγραφής μεταφέρεται σε μεγάλο βαθμό στις διευθύνσεις των σχολείων.
Η πρακτική αυτή, ωστόσο, δεν διασφαλίζει την απρόσκοπτη συμμετοχή των μαθητών/τριών και εντείνει το αίσθημα εκπαιδευτικής ανισότητας.
Όλα τα παραπάνω δημιουργούν εύλογα ερωτήματα ως προς:
-την επάρκεια των πιστώσεων,
– τη διαφάνεια στην κατανομή των θέσεων,
-την πρόβλεψη και κάλυψη των αναγκών με βάση πραγματικά δεδομένα,
και εντέλει την εύρυθμη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου
ιδίως σε μια περιοχή όπως η Γ’ Αθήνας που χαρακτηρίζεται από έντονη κοινωνική και πληθυσμιακή ποικιλομορφία.
Επειδή :
- Η καθυστέρηση κάλυψης των κενών και η ατελής λειτουργία των Ολοήμερων Τμημάτων δεν είναι στενά διοικητικό ή τεχνικό ζήτημα αλλά αφορά την συνταγματικά κατοχυρωμένη ισότητα στην πρόσβαση στην εκπαίδευση και την εκπαιδευτική δικαιοσύνη για χιλιάδες μαθητές και οικογένειες. Η αύξηση των αναγκών – ιδίως σε Παράλληλη Στήριξη, ΕΑΕ και Ολοήμερο – επιβάλλει, με τη προϋπόθεση της ύπαρξης πολιτικής βούλησης, άμεσες και στοχευμένες παρεμβάσεις.
- Κάθε ημέρα που περνά με τα κενά να παραμένουν, λειτουργεί σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στερώντας πολύτιμο διδακτικό χρόνο από τους μαθητές και αυξάνοντας και βαθαίνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες.
Ερωτάται η κα. Υπουργός:
- Ποιος είναι ο ακριβής αριθμός των εναπομεινάντων λειτουργικών κενών για τη σχολική χρονιά 2025-2026 στην περιοχή της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, μετά και τις δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών;
- Πότε αναμένεται να πραγματοποιηθεί η Γʹ φάση προσλήψεων στην ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας; Πόσες πιστώσεις έχουν εξασφαλιστεί έως τώρα και ποιο είναι το σύνολο των θέσεων που προβλέπεται να καλυφθούν;
- Δεδομένης της καθυστέρησης εξεύρεσης πιστώσεων, ποιες είναι οι άμεσες ενέργειες του Υπουργείου για α) την πλήρη στελέχωση των σχολικών μονάδων, β) Την έγκαιρη και διαφανή τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται, γ) Την αποφυγή επιπλέον απώλειας διδακτικών ωρών;
- Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση του Ολοήμερου Προγράμματος στην ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας; Πόσα τμήματα έχουν συγκροτηθεί και λειτουργούν; Υπάρχουν αιτήσεις που δεν έχουν ικανοποιηθεί και πόσες;
- Υπάρχουν σχολικές μονάδες όπου το Ολοήμερο δεν λειτουργεί καθόλου ; Αν ναι πόσες, που και για ποιους λόγους ;
- Με ποιο τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο να αποκαταστήσει τον χαμένο διδακτικό χρόνο για τους μαθητές/τριες της ΠΥΣΠΕ Γ’ Αθήνας, ώστε να μην υστερούν γνωστικά σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας;
- Σκοπεύει να ανακαλέσει, όπως την καλούν συστηματικά οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, την εγκύκλιο του Υπουργείου, αριθ. πρωτ. Φ.7/115075/Δ1/18-9-2025;
Οι ερωτώσες βουλεύτριες και οι ερωτώντες βουλευτές
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος (Κώστας)
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)
Ψυχογιός Γεώργιος








